Kosm-Etikos® - Frumusete interioaraKosm-Etikos® - Terapii complementareKosm-Etikos® - Diana Harja - Arta Kosm-Etikos® - Ganoderma si GanoexcelKosm-Etikos® - Ganoderma si Ganoexcel

QIGONG

Qigong-ul reprezintă multitudinea tehnicilor din sistemul practicilor energetice traditionale chinezesti. El este o disciplină spirituală, o practică terapeutică, o stiintă a vietii.

În antichitate, Qigong-ul (cikung) era "învătătura contopirii omului cu Cerul". Astăzi continutul său are următoarele părti importante:

    1) intarirea corpului si a sufletului, prelungirea vietii si atingerea longevitatii

    2) descoperirea capacitătilor deosebite ale omului si consolidarea lor

    3) modelarea caracterului si capacitate de control a moralei

Privit în general Qigong-ul este o modalitate de exersare a corpului si a "inimii" a sufletului, de cultivare a naturii si a vietii, o metodă ideală de transformare a organismului, de mentinere a unei bune stări de sănătate, de vindecare a bolilor si de atingere a longevitătii.Se spune ca este o artă demonstrativă, o "tehnică de descătusare a întelepciunii". De asemenea, el înglobează mai multe stiinte, atat pe cele naturale cat si pe cele sociale, este "tehnica avansată a tehnicilor avansate actuale."

Principalele tipuri de Qigong

Qigong-ul daoist, Qigong-ul budhist, Qigong-ul confucianist, Qigong-ul medical si Qigong-ul artelor martiale (wushu). Caracteristica lor comună este punerea accentului pe morală.

Qigong-ul are forme dinamice si forme statice. Accentul se pune însă pe alternarea tehnicilor statice cu cele dinamice. Formele dinamice cresc energia si vigoarea corpului, pe când cele statice actionează asupra fluidelor corpului (sângele, saliva, sucurile gastrice, diversele secretii ale glandelor, s.a.m.d.) si asupra stării interioare.

 Qigong-ul permite cultivarea corpului si a sufletului.

Etapele ce pot fi parcurse de un practicant de Qigong sunt următoarele:

  • 1) exersarea esentei corporale (jing) pentru a fi transformată în energie (qi)
  • 2) exersarea energiei (qi) pentru a fi transformată în spirit (shen)
  • 3) exersarea spiritului (shen) pentru a se întoarce în starea de vid (xu)
  • 4) exersarea vidului (xu) pentru a te contopi cu Calea (dao)
                           

Caracteristicile Qigong-ului sunt: comod, benefic sănătătii si longevitătii

     

"Comod" se referă la faptul că nu sunt necesare conditii speciale (aparatură, loc sau îmbrăcăminte deosebită) pentru a practica: se poate exersa indiferent de sex, vârstă, starea corpului, într-o încăpere sau în aer liber, pe vreme frumoasă sau urâtă, sezând, mergând, culcat, în timpul lucrului sau al repaosului s.a.m.d. 

     

Practica Qigong-ului duce la îndepărtarea afectiunilor, chiar si la a celor existente în stare latentă, permite întărirea sănătătii si în timp duce la atingerea longevitătii. În acest fel omul poate trăi mult mai mult, iar bătrânetea sa va fi una decentă, plină de întelepciune, viata nu se va fi scurs fără de rost. Nu vor exista regrete si neîmpliniri. Sufletul va fi linistit si energia în armonie

Cele două "chei" ce deschid poarta Qigong-ului sunt: morala si întelegerea

    

Aspectul moralei contine: gândurile, actiunile si caracterul. Toate acestea trebuie să fie conforme cu morala. Nu este suficient să ai gânduri bune, trebuie să si faci fapte bune. De asemenea, nu te poti schimba dacă te multumesti să faci câteva fapte bune: este necesar să încerci ca toate actiunile tale să fie pozitive. În acest mod, treptat firea ta se va schimba si vei putea fi "un om de caracter".

    

Întelegerea ce se dezvoltă prin Qigong este cea a sufletului si nu a mintii. Practicantul va avea diferite experiente ce îi vor permite să înteleagă ce este energia, cum poate fi ea adusă în interiorul corpului, cum poate fi cultivată, transformată, deplasată de-a lungul meridianelor (si nu numai), cum poate fi emisă în exteriorul corpului în scop terapeutic sau de apărare s.a.m.d. Într-o modalitate similară, practica va conduce la întelegerea modului în care energia se transformă în spirit, la felul în care spiritul se întoarce în starea sa naturală: vidul.

    

Transformările interioare si punerea accentului pe morală vor duce la descătusarea sufletului, la descoperirea compasiunii si a iubirii, ce fac posibilă comunicarea cu toate celelalte fiinte. În acest fel va apare întelegerea modului în care poti realmente să ajuti o altă fiintă. Viata ta se va schimba: vei realiza si vei trăi din plin faptul că faci parte din Univers. Vei simti în interiorul tău numai bunătate, tandrete, blândete, putere interioară, compasiune si iubire. Fiinta ta se va schimba, cei din jurul tău vor fi transformati, existenta ta va fi o bucurie pentru toate fiintele, pentru întregul Univers.

Galerie video

Kosm-Etikos® si Clubul Sportiv Qigong Taijiquan Timisoara au participat la binecunoscutul festival ESOTERIC FEST ce a avut loc in perioada 19-23 XI 2009, cu exercitii de forme dinamice benefice sanatatii,cu secventa de 24 de forme si secventa cu sabia, realizate de cursanti mai noi si mai vechi...






Taiijiquan/Taijijian
Calea prin care atingem supremul absolut

TAIJIQUAN este o veche arta a miscarii, familiar fiindu-ne simbolul taiji, supremul absolut.
Este o arta de cultivare a sanatatii, de mentinere a tineretii si de atingere a longevitatii. Este armonia dintre Yin si Yang, se obtine putere in lipsa efortului si invatam sa cedam pentru a invinge.

Termenul TAIJIQUAN (Tai Ji Quan sau Taichichuan sau Tai Chi Chuan) este format din doua cuvinte: TAIJI si QUAN . TAIJI este format din doua silabe: TAI care înseamna "maret", "suprem" si JI care înseamna "origine" sau "limita". În traducere libera, cuvântul TAIJI ar putea însemna "Adevarul Ultim", "Ultima Limita", "Supremul", "Marele început si sfârsit". Prin aceasta putem întelege sfârsitul ignorantei si începutul adevaratei cunoasteri. QUAN înseamna "pumn" sau "mâna". Este folosit si cu sensul de "box" sau mai explicit de "arta martiala".

Asadar, TAIJIQUAN ar putea fi tradus în ca fiind arta de a trece de ultima limita, care desemneaza pragul ce trebuie depasit pentru a accede la starea în care adevarul este pe deplin cunoscut, sau prin mâna sau pumn, deci prin practica, putand realiza uniunea cu DAO. Mai poate fi tradus ca "Arta Martiala suprema", "boxul supremei perfectiuni", "boxul Ultimului Adevar" sau "Arta Martiala bazata pe principiul TAIJI".

CE ESTE TAIJQUAN-UL?

Taiji inseamna Absolutul, Ultimul Adevar, Marele Principiu. Prima data este pomenit in Yi jing (Cartea transformarilor) : " Transformarea este randuita de marele principiu (Taiji). Aceasta naste cele doua fete ale Fiintei: yin si yang ". Aceeasi interpretare se gaseste si la Wang Zong Yue (sec. 18) una dintre amrile personalitati ale artelor martiale chineze: "Marele Principiu (Taiji) s-a nascut din Cel-Fara-De-Hotar-(Wuji, Taiji este mama lui yin si yang)"(Wang Zong Yue – "Poemul Taijiquan-ului"), Quan inseamna box. Deci Taijiquan se poate traduce ca boxul Marelui Principiu sau boxul Ultimului Adevar. Taijiquan-ul este este unul dintre cele trei stiluri interne existente in artele martiale chineze (wushu). Avand o vechime de peste trei sute de ani, in cadrul acestui stil au aparut cinci substiluri: Chen, Yang, Wu Sun si Wu. (caracterele in limba chineza ce desemneaza cele doua nume Wu nu sunt aceleasi). Desi in aparenta intre cele cinci substiluri exista deosebiri majore in forma de executie, totusi partea teoretica este identica; ceea ce face ca aceste substiluri sa difere in modalitate de executie este faptul ca aplicandu-li-se aceleasi reguli unor oameni de constitutie si caracter diferit, ele se manifesta diferit.

In intentia de a creste accesibilitatea publicului la Taijiquan au fost create secventa simplificate, cum sunt cele din substilul Yang de 24, 48 si respevtiv 66 de forme. Ulterior au fost create sevcente simplificate si in celelalte substiluri di Taijiquan. Aceste secvente sunt larg raspandite nu numai pe teritoriul Chinei ci si pe plan international datorita cursurilor ce au fost tinute de maestri chinezi (la un astfel de curs avand posibilitatea si ajutorul de a participa) cat si publicatiile ce au aparut (unele din ele ajungand si in tara noastra).

Pentru a desprinde caracteristicile Taijiquan-ului vom expune cateva extrase din "Poemul Taijiquan-ului" al lui Wang Zong Yue, lucrare admirabila ce contine baza teoretica a cestui stil: "Miscati-va precum norii care se destrama incet in vantul de toamna"; "Pasii sa va fie precum mersul pisicii"; "Cand folositi forta, lasati-o sa iasa la fel de bland ca atunci cand rasuciti firul din gogoasa viermelui de matase"; "Fiti atat de relaxati incat nicio micuta pasare sa ne se poata impinge pe umarul vostru pentru a-si lua zborul si nicio musca sa nu se poata aseza".

In timpul practicii corpul este relaxat, natural si suplu. Miscarile se executa cu trunchiul drept; ele trebuie facute cu multa relaxare dar, in acelasi timp, cu siguranta si e chilibru. Ansamblul de tehnici trebuie executat fluid si intr-un ritm egal, avand muschii nici rigizi nici excesiv relaxati.Ei trebuie folositi numai pentru a executa relaxat diverse miscari. Respiratia este adanca si egala, preferabil abdominala. Principiul miscarii fluide si relaxate nu inseamna inertie si lipsa de vlaga. Miscarile trebuie de fapt sa combine vigoarea cu supletea folosind forta doar atat cat este necesar, fara rigiditate, dar nu fara vlaga. Miscarile corpului trebuie sa fie bine coordonate pe tot parcursul exercitiului. Taijiquan-ul cere ca mainile, ochii, membrele sa se comporte ca un tot avnd picioarele drept baza si coloana ca axa. Desi miscarile sunt suple si lente, totusi fiecare parte a corpului se misca continuu. Atentia trebuie concentrata, nu munai asupra partii care se afla in miscare, ci si asupra coordonarii acesteia cu intregul corp. La inceput este nevoie de un efort de memorare dar, miscarile devin naturale si atitudinea practicantului trebuie sa fie de a redescoperi, de a recrea Taijiquan-ul la fiecare executie. Genunchii sunt mereu usor indoiti, chiar atunci cand corpul este drept. Pe plan psihic, mintea este calma dar alerta.
Practicantul nu trebuie sa uite ca Taijiquan-ul este un "exercitiu fizic al spiritului". Miscarile trebuie urmarite cu mintea foarte calma. Ceea ce este in miscare (corpul) este in armonie cu ceea ce este nemiscat (calmul spiritului). Pe fata nu trebuie sa se citeasca nicio contractie. Totul respira armonie si pace, chiar daca in spatele fiecarui gest se ascunde o surprinzatoare eficacitate martiala.

Pentru a obtine o idee mai clara asupra Taijiquan-ului vom expune foarte pe scurt mecanismul sau de actiune: in timpul exersarii Taijiquan-ului in primul rand este necesara folosirea mentalului (Yi) si sa nu fie folosita forta (Li); astfel Taijiquan-ul este in interior o activitate a mentalului (Yi) si a energiei (Qi) iar in exterior este expresia unei miscari unduitoare.

In domeniul mentinerii sanatatii si al sportului poate nu numai sa intareasca activiatatea organelor interne si a viscerelor, ci si sa exerseze si sa intareasca capacitatea de a comanda (a conduce) a constientului, adica capacitatea de "a folosi mentalul si a nu folosi forta fara putere", conducandu-se cu succes energia (Qi) si viata intregului corp. Referitor la "forta fara putere" trebuie sa explicam cititorului ca wushu-ul foloseste conceptia conform careia forta dezvoltata de organismul uman este destul de mica; aceasta forta e denumita "forta fara putere". "Energia apare in laba piciorului, se stabilizeaza in picior, este condusa de sold si se manifesta in degete" . Citatul de mai sus, extras din "Poemul Taijiquan-ului", descrie modul de manifestare al energiei. Energia manifestata poate fi cu atat mai mare cu cat cel ce o transmite reuseste o conductie mai buna a acesteia. Energia dezvoltata este limitata de insusi faptul ca cel ce o dezvolta are o energie limitata.

Datorita modului de actiune a Taijiquan-ului si efectului sau asupra sanatatii practicantilor, el constituie si obiectul unor ample studii cu caracter stiintific intreprinse pe plan international. In 1989 Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat Taijiquan-ul drept mijlocul cel mai eficace de pastrare a sanatatii.